České ženy láká vlastní byznys zněl nedávno titulek jedné analýzy zde.  Vlastní byznys také výborným způsobem rozvíjí a posouvá ženy jako osobnosti.   Vlastni podnikání je o vlastních pochybnostech.  Velkých pochybnostech.  Kdo zvládne své pochybnosti, zvládne své podnikání.   Ženy mívají v sobě větší pochybnosti.  Není to strach.  Jsou to jen větší a častější otazníky ke všemu v podnikání, než mají obvykle v sobě muži.  Muži se také rychleji s takovými otazníky v sobě vypořádají.   Oklepou se dříve z případných pochyb a často si ani tolik otázek nekladou.

Mít vlastní podnikání znamená, že se nutně musíte ponořit více do znalosti financí. Potřebujete mít v hlavě jasno, co budete dělat za 3 měsíce, za rok, za 3 roky. Musíte tvořit podnikatelské vize. Bez nich dobře nesdělíte spolupracujícím osobám, kam mají s vámi jít a proč. Naučíte se dávat svůj systém pracovnímu dni i životu. Získáte odvahu udělat něco jen dle svého názoru. Naučíte se rychle rozhodovat.  Nehroutíte se pod tíhou odpovědnosti. Pochopíte, co to opravdu znamená být vlastníkem a jaké to je mít odpovědnost za rozmnožení majetku a za vlastní zaměstnance.  

Na začátku ve svěžím elánu vrhnutí se do byznysu se tyhle věci moc netuší, ani v detailu neřeší  S tak komplexním pohledem se na své budoucí vlastní podnikání ženy většinou nedívají.   


Z opačného pohledu je zajímavé pozorovat, kolik manažerek se v situaci, kdy se potřebují o něčem rozhodnout a jsou dotázany:  „A jak byste se rozhodla, kdyby to byla vaše vlastní firma?“ naprosto spontánně a někdy i vyděšeně opáčí, že ony by žádnou vlastní firmu mít nemohly.   Mohly, ale nechtějí.  Nechtějí si do života vnést moře pochybností.  Jsou rády, když jim někdo z výšek dá kolejnice, dle kterých mají následujících pár měsíců jet a pracovat.  Jsou to často velmi hrubé kolejnice, jsou předepsány ze zahraničí, musí se v detailu obrousit, upravit a poskládat tak, aby ten korporátní vlak jel tam, kam jet má.   Mají s tím nesporně mnoho práce, velké úsilí, ale přesto to nejsou ony, kdo je ten základní tvůrce všeho.  Ten je kdesi v kolektivu, v představenstvu, v mateřské firmě.  A vlastně není lehce vystopovatelný původní autor myšlenky, kdo má finální odpovědnost za výsledek, ať skvělý či ten jakž takž.  V systému kolektivního rozhodování většina z nás velmi dobře ví, jak to vlastně je s konečnou odpovědností, která se v tom všem umí dobře vytratit.

Ne tak v podnikání.  Ve vlastním podnikání jste tvůrci, prvotní tvůrci.  I když máte kolem sebe armádu rádců z rodiny i profesionálních, je rozhodování a odpovědnost plynoucí z rozhodnutí snadno identifikovatelná a je plně na vás.  Tohle se převést na jiné nedá.  A zatím se to ani neučí ve školách.  Je to škola života.  Při vlastním podnikání se to naučíte.   I případné poznání, že kolejnice, které dává někdo jiný, jsou to nejlepší pro profesní život.  A pokud se po letech vlastního podnikání žena po čase vrátí opět do zaměstnaneckého poměru, vrátí se tam neskonale obohacena a určitě vnese do života korporace i tam tak moc chtěný element samostatnosti a vědomí odpovědnosti za vlastní konání.   A tohle vlastní podnikání opravdu naučí.   

Nikde jinde necítíte tak jasně odpovědnost za finanční výsledek celého konání.  Už jen pokud by se celková finanční gramotnost našeho národa měla někam výrazně posunout, tak výbornou cestou pro získání praktických znalostí o ceně peněz, o cash flow, o fungování DPH, o barterování služeb je a bude vlastní podnikání.  

Ale ze všeho nejvíc naučí vlastní podnikání, jak zvítězit v boji se svými vnitřními pochybnostmi.  Pochybnostmi o tom, zda vše zvládnu, zda ustojím nelehké začátky, když vše jde proti plánu dvakrát pomaleji, když začnou docházet finance.  V jistý čas přijde i vědomí své vlastní podnikatelské hodnoty, ten zdravý nadhled nad věcí.   Uvědomění, co už jsem stvořila a co právě tvořím, že stojím na vlastních nohou, pro kolik lidí jsem užitečná, komu dávám práci.   A jsou to zkušenosti a znalosti velmi cenné, často nelehko přenositelné.  Nesporně však každou ženu posouvající.  A tohle je na podnikání to nejcennější.   Proto je dobře, že české ženy láká více vlastní byznys.   Samy možná ještě netuší, jak moc díky němu získají.